Asura (Marthe Lea Band)

English

Europe Jazz Media Chart July 2021 – A selection of the hot new music surfacing across the continent this month by the top European jazz magazines and websites.

Eyal Hareuveni  for salt penauts*

The music of «Asura» is clearly inspired by folk music from far and wide. Lea’s inclusive and rich musical universe incorporates echoes of Don Cherry’s pioneer world music excursions, through the music of Swedish Ale Möller, with detours to Gnawa and Ethiopian music, until the recent offerings of Swedish Goran Kajfeš Subtropic Arkestra. But Lea’s abstractions of timeless folk melodies are performed in the most liberated manners, crisscrossing cultures and borders within the same song, but keeping its innocent and sincere essence. 

Norwegian

Dagsavisen – The Best Norwegian release of 2021

Geir Rakvaag for Dagsavisen


Marthe Leah dukket opp i en større offentlighet som saksofonist med Bugge Wesseltofts nye New Conception Of Jazz i 2015, og har siden vært med både her og andre steder der spennende musikk oppstår. Det er ikke så mange uker siden vi møtte henne i en trio med Thomas Strønen og Ayumi Tanaka på albumet «Bayou» på ECM. Her kommer hennes eget band, med noe helt annet igjen.
I sitt eget band utfolder Marthe Lea seg også på gitar, fløyte, piano og perkusjon. Hun var også med på et av våre favorittalbum fra i fjor med Andreas Røysum Ensemble. Fra dette ensemblet er Røysum selv på klarinett og Hans P. Kjørstad på fele med videre her. Dessuten hører vi her Egil Kalman på bass og Hans Hulbækmo på trommer. Dette er også det samme bandet som kaller seg Völvur, og som senere i sommer kommer med et album med vår gamle skotske folkefavoritt Alasdair Roberts.


Konsertene med dette bandet har ofte vært rent improviserte, men her har de gått i studio med Leas ferdigkomponerte låter. Dette tilfører fine melodiføringer til det frie spillet i mange av låtene. Begrepet «lekent» brukes ofte om musikk, men det er sjelden det passer bedre enn her. Hør bare deres uhøytidelige tralling i «Jysla jysla», som også poengterer den gode humoren i dette prosjektet.
Tradisjonene i musikken går tilbake til de søkende, spirituelle sidene av 60-tallet, men uttrykket er ellers allsidig nok. Inspirasjonen fra folkemusikken er verdensomspennende, uten at det er så lett å plassere låtene rett på kartet. Takt og tone ligger et godt stykke utenfor hovedveien, lang ute i naturen. Jeg forsøker å se for meg hvilke landskap som beskrives med lyden i tittellåten «Asura». Mulighetene er mange.

Bandet bryter ut i livlig fri jazz over en stødig groove i «Sakina», før de fortsetter med å lage noe som ligner på liflige kurrende dyrelyder. Til slutt spiller de sin kjenningsmelodi «Sneaky Sneaky», og bekrefter følelsen av sommerlig velvære.

 
 

Lykkefrembringende naturpsykedelia fra den glimrende jazzsaksofonisten Marthe Lea.

Saksofonisten og klarinettisten Marthe Lea har gledet iherdige lyttere fra hun var ung medlem i Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz til årets voksne og glimrende trioplate «Bayou», utgitt på ECM Records med Ayumi Tanaka (piano) og Thomas Strønen (trommer).

Hun kommer kanskje aller best til sin rett i kollektiv frijazz/folkemusikk, og på denne banddebuten byr hun på aldeles strålende og inspirerende musikk. Dette er frodig Ronja Røverdatter-aktig naturmusikk av beste sort, med inspirasjon fra flere verdenshjørner.

«Jysla Jysla» er en underlig sammenkobling av middelalderens folkemusikk og spiritual jazz fra 1960- og 1970-årene, komplett med gurgling à la Pharoah Sanders og Leon Thomas, men gjort på norsk, slik at man kan forestille seg en vrinskende skogshest.

Fele, klarinett, bassklarinett, kontrabass, trommer og raslepose, samt noen rare fløyter og en akustisk gitar, utfyller lydbildet. Hypnotiserende, groovy og herlig annerledes!

Link til anmeldelsen

Jazznytt Sommer 2021 / Filip Roshauw